Bali, Hong Kong & weer thuis...

15 mei 2013 - Amsterdam, Nederland

Lieve allemaal,

Het heeft even geduurd, maar hier is dan ons laatste reisverslag.

Inmiddels lopen we weer rond op Nederlands grondgebied, maar daarover straks meer...Eerst even een stukje terug in de tijd...

Bali

Op maandag 1 april landen we aan het begin van de avond op Bali. We hebben een hotel geboekt in Sanur, een kustplaatsje niet ver van het vliegveld. Nadat we onze spullen hebben gedropt, lopen we naar de hoofdstraat waar we genieten van onze eerste Indonesische maaltijd. De volgende dag verkennen we Sanur en lopen een stuk langs het strand. Aan het strand zijn veel hotels gevestigd, maar ook leuke restaurantjes en natuurlijk winkeltjes met typsich Balinese spulletjes. Ook hier proberen de eigenaren van de winkeltjes ons iets te verkopen. Wij kiezen echter voor een massage en liggen vervolgens een uur op een massagebed volledig ontspannen. 's Avonds eten we op het strand onder de sterren, wat natuurlijk een mooie ervaring is.

De volgende dag staat Made ons al op te wachten als we gaan ontbijten. Made heeft ons gister op straat aangesproken en wil ons graag een stukje van Bali laten zien (tegen betaling natuurlijk, maar dat spreekt voor zich hier). Na het ontbijt stappen we in de auto en brengt Made ons naar een schildpaddenoord in de buurt van Nusa Dua. We laten het maar over ons heen komen en zien het allemaal wel...Maar als we aankomen bij de opstapplaats om naar het eiland te gaan waar we de schildpadden kunnen zien, blijkt het dat wij Made niet helemaal goed begrepen hebben (of heeft hij het misschien niet helemaal volledig en goed verteld?...de waarheid laten we maar in het midden). Het blijkt namelijk dat we een vrij hoog bedrag moeten betalen om wat schildpadden te zien en daarnaast moeten we ook nog een uur met de boot heen en terug. Niet helemaal wat wij voor ogen hadden voor deze dag. Daarbij hoeven Bart en ik niet zo nodig schildpadden in gevangenschap te bewonderen...ik raadpleeg Tripadvisor en wat we allebei al aanvoelden... het advies luidt: doe deze trip ABSOLUUT NIET! Thank you Tripadvisor! Het schijnt dat de trip verschrikkelijk is en ook nog eens dat de dieren in kwestie het helemaal niet zo goed hebben als de vrouw van de organisatie doet voordoen. Afijn, we leggen Made uit dat we graag iets van Bali willen zien en dat we de schildpaddentoer graag overslaan. Made brengt ons vervolgens naar mooie plekjes in zuiden van Bali. Zo bekijken we het prachtige strand van jetset Nusa Dua, lunchen we op het strand van Jimbaran bij een heerlijk visrestaurant en bewonderen we de tempel van Uluwatu. Onderweg is er van alles te zien en aanschouwen we de Balinese dorpjes en natuur. Aan het eind van de dag zet Made ons af in Seminyak, een ander kustplaatsje, daar zullen we een paar dagen verblijven.

Seminyak is echt een toeristenoord en vol resorts en hotels. Wij hebben een klein en nieuw hotelletje gevonden iets buiten het centrum. We noemen het 'het pareltje', omdat het een klein paradijsje is. Een langwerpig zwembad met veel groen erom heen met aan weerskanten in totaal 10 hotelkamers. Aangezien het vrij nieuw is en dus nog niet zo bekend is het nog betaalbaar in vergelijking met de rest van de resorts. Hoe lang zou het duren voor dat verandert?

In Seminyak genieten we van ons 'pareltje', het strand, leuke strandtenten om de zonsondergang te bewonderen en gezellige restaurantjes. Met Bali heeft het echter niet zoveel te maken, dus na een paar dagen wordt het tijd om verder te trekken!

Ubud is onze volgende verblijfplaats. Ubud ligt in het binnenland van Bali en wordt ook wel het spirituele hart van Bali genoemd. Het is een leuk klein plaatsje midden tussen de rijstvelden en heeft talloze mogelijkheden voor yoga, healing, meditatie, massages enz. Ik voel me als een vis in het water op deze plek en geniet van alles wat Ubud te bieden heeft. We vinden een rustige verblijfplaats met een eigen terras en tuintje dat uitkijkt op een rijstveld. Prachtig! De entrees zijn echt Balinees, in de tuin staan overal prachtige bloemen en bloeiende struiken, her en der staan beelden die versierd zijn met bloemen, mooie doeken en natuurlijk met een offertje! Bali is hindoeïstisch en de mensen hier zijn de hele dag bezig met hun religie en rituelen. Prachtig om te zien dat er overal offertjes worden neergelegd en dat gaat volgens een heel ritueel.

We maken een mooie toer langs de rijstterrassen, bezoeken een tuin waar allerlei vruchten, kruiden en specerijen groeien, gaan naar de Tirta Empul tempel waar de Balinese mensen zich ritueel wassen met het Heilige Water om zichzelf te zuiveren (en aangezien het geen kwaad kan, wassen wij ons ook met dit water, zodat ook wij gezuiverd worden), en....we brengen een bezoek aan healer Tjokorda Rai, waar hij met een klein stokje wat drukpunten langs gaat en mij toch precies weet te vertellen wat er in mijn lichaam en mind nog wat aandacht verdient. Geloof het of niet, de man heeft het bij het rechte eind en ik ben blij dat ik hem heb bezocht. We bezoeken een Balinees dansoptreden en maken een fietstocht door de omgeving van Ubud. Helaas breekt de trapper van Barts fiets al snel af, waardoor hij een val in het ravijn gelukkig weet te voorkomen, maar waardoor we de fietstocht helaas wel moeten afbreken... Er is zoveel te doen en zoveel te zien op Bali, we genieten van alle rituelen, de vriendelijkheid van mensen, het heerlijke eten, de massages, de tempels, de offertjes, enz. enz. Na een week brengt Wayan (een zeer aardige taxidriver) ons weer naar Seminyak, waar we nog 1 nachtje in ons pareltje slapen. De volgende dag vliegen we naar Hong Kong!

Hong Kong is een grote stad, eigenlijk een beetje het Aziatische New York. Hong Kong heeft enorm veel hoge flat- en kantoorgebouwen, de skyline is wellicht bekend bij jullie... In Hong Kong lopen we door de stad, genieten van de dimsum, verwonderen we ons over de enorme georganiseerdheid en een soort van rust, terwijl er zoveel mensen wonen en bewonderen we de lichtshow van de skyline, terwijl we genieten van een heerlijke maaltijd.

Het is heel gek dat onze reis bijna ten einde is... We hebben zoveel gedaan, zoveel moois gezien en maandagavond 15 april is het tijd om afscheid te nemen van onze prachtige reis. Tijd om naar Nederland terug te keren, op naar nieuwe avonturen, nieuwe ervaringen en ... naar jullie!

En inmiddels zijn we alweer een aantal weken thuis. Dat is heel fijn, maar ook weer even wennen, omschakelen. Vol dankbaarheid kijken wij terug op een heel bijzondere ervaring samen, en zijn we bijna 5400 foto's, een paar uur film en vele mooie herinneringen rijker!

Nu op naar de toekomst! Een leuk nieuwtje is dat wij een tijdje in Amsterdam zullen wonen in het huisje van Bart. Ons adres is: Oude Looiersstraat 34A, 1016 VJ Amsterdam.

Dan kom ik nu aan het eind van dit laatste reisverslag.... Ik wil jullie bedanken voor het lezen van onze avonturen en ervaringen, leuk dat jullie ons hebben gevolgd! De foto's van Cambodja zijn inmiddels geupload en de foto's van Bali en Hong Kong volgen spoedig om het plaatje compleet te maken!

Veel liefs Bart en Marinda

1. KeesenLen:
    15 mei 2013
    Leuke dingen gelezen die ik nog niet wist.
    Meis wat een goed verhaal weer en wat hebben jullie mooie memories gemaakt.
    Toch weer blij dat jullie thuis zijn.
  2. Jannie:
    16 mei 2013
    Het was erg leuk om al jullie verhhalen, belevenissen te lezen en de prachtige foto's te bekijken. Bedankt daarvoor. Veel succes met wat jullie nu gaan doen. Wonen met z'n tweeen in hartje Amsterdam is ook weer een nieuw avontuur. Ik wens jullie veel geluk.
    Hartelijke groet.
  3. Manon:
    21 mei 2013
    Ik ben blij dat het laatste reisverhaal er nog is gekomen :-)! Al moet ik wel zeggen dat het wat kort is Marin ;) hihi..Grapje! Gelukkig heb ik ook al veel dingen live gehoord. xxx tot snel
  4. Jan en Betty Hamstra:
    24 mei 2013
    Zo mooi die verhalen!!! Je waant je even in het Verre Oosten.Toch ben ik blij dat
    jullie gezond en wel weer thuis zijn!!Zo,n reis moet je 1x in je leven meemaken.